fbpx
Menu Sluiten

Wat te doen als je huurders niet meer (kunnen) betalen?

Photo by Jules Bss on Unsplash

Op dit moment zitten veel mensen in onzekerheid over wat er gaat gebeuren de komende maanden. Houden we het virus – redelijk – in bedwang, en zijn we na 2 maanden allemaal weer normaal aan het werk. Er zijn er weinig die niet getroffen worden door de coronacrisis, op wat voor manier dan ook. 

Voor verhuurders is het niet veel anders. En al denken sommige dat het vooral veel rijke, oude(re) mannen zijn die panden met honderden tegelijk verhuren. We zijn niet allemaal zo. Als het mogelijk zou zijn, zouden we zo alle huurbetaling on hold zetten. Maar ook als verhuurder hebben we aflossingen, belastingen, verzekeringen en andere zaken te betalen. Het is niet zo simpel als dat het soms lijkt. 

Ook al hebben een aantal commerciële partijen, zoals HEMA en ICI Paris die aangeven dat ze geen huur wensen te betalen in de komende maanden. Of grote verhuur organisaties die nergens coulance in willen tonen. Daar staan andere partijen tegenover die er wel samen uit willen komen. En dat zijn enkel nog de commerciële partijen. 

Particuliere huurders, en verhuurders, worden net zo hard getroffen. Voor veel ondernemers en vastgoedbedrijven zijn regelingen getroffen om de klappen te verzachten. Als particuliere verhuurder val je hier dan weer net tussen. Ook al zitten er natuurlijk weer andere voordelen aan, alles heeft zijn keerzijde. 

Dus, wat doe je dan als je huurder zich opeens meld en de huur niet of niet volledig meer denkt te kunnen betalen? 

Denkende aan het gezegde, beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. Is het niet een ramp om de huur tijdelijk op te schorten of te verlagen. In ons eigen portfolio verhuren we een gedeelte aan studenten, die vaak een flinke daling in hun inkomen hebben of soms hun werk geheel verliezen. Niet geheel onverwacht, hebben ook wij al een klein aantal verzoeken binnen gekregen.

Het kan zijn dat huurders het lastig vinden om dit aan te geven. Dus wat doe je aan het einde van de maand als de huur – normaliter – gewoon betaald zou moeten worden? Of als je nog niks gehoord hebt van je huurder?

  1. Kom in contact: laat je huurders in eerste instantie weten dat er huur verschuldigd is. Enkel het feit dat er nu een virus door het land woedt, hoeft niet direct aanleiding te zijn om niet te betalen.  
  2. Maak afspraken: mocht je huurder niet kunnen betalen, overweeg om een betalingsregeling te treffen of een tijdelijke opschorting te aanvaarden voor een gedeelte van de huur. Het is belangrijks dat je eigen kosten gedekt blijven, en eventueel wat ruimte kan creëren voor de huurder om zijn zaken op orde te brengen.
  3. Blijf goed in communicatie met je huurder(s) zodat je weet wat er speelt, en bekijk elke maand samen opnieuw de opties. Of laat eventueel je beheerder dit voor je doen. Waarschijnlijk duurt dit zeker nog tot juni. Dus houd er rekening mee dat je hier volgende maand weer mee te maken krijgt. 
  4. Blijf rustig. Ook dit gaat weer voorbij. Probeer ervan te leren en er sterker en slimmer uit te komen. 

We zijn allemaal mensen, en niemand wil in de positie zitten om niet meer aan zijn of haar verplichtingen te kunnen voldoen. Er is grote onzekerheid waar niemand, zowel huurder als verhuurder, schuld aan heeft. Maar wijzen soms wel naar elkaar om het op te lossen.
De door de overheid opgelegde maatregelen ontregelen de gehele economie, en heeft ons allen relatief onverwacht getroffen. Daar waar je ruimte hebt, en er samen uit kan komen heeft de voorkeur. 

Op deze manier houd je goede communicatie, kan je begrip opbrengen voor elkaars situatie en kan je zelfs nu een win-win situatie creëren. De huurder wilt graag kunnen blijven wonen op een plek die -tijdelijk- lastig te betalen is. En als verhuurder wil je vooral dat de maandelijkse lasten gedekt kunnen blijven.

Eventueel kan je aangeven dat er ook andere maatregelen zijn waar iemand van gebruik kan maken als er een verlies in inkomen is. Het tijdelijk uitstellen of opschorten van de huur zou een last resort moeten zijn, en niet als een te makkelijke oplossing worden gezien.

Naarmate we verder komen, en steeds beter gaan begrijpen wat de verdere impact op onze economie en eigen persoonlijke situaties zullen zijn, kan je weer nieuwe afspraken maken waar nodig. Bekijk het dus vooral van maand tot maand.

En als we hier allemaal uit zijn, zorg er dan vooral voor dat je een plan hebt voor vergelijkbare situaties. Want er zijn veel meer redenen mogelijk waarom een huurder mogelijk niet kan of wilt betalen. En daar moet je ten alle tijden op voorbereid zijn.